Welkom op de website van BVV Barendrecht

Vriendenloterij

Vriendenloterij

Nieuws Verzorging

Verzorging Mei - Juni 2017

Beste allemaal, 

Hierbij het verzorgingsrooster voor MEI en JUNI 2017. Op dit moment heb ik voor ZA 10 juni 2017 geen verzorger/ster. We proberen dit nog met losse uren alsnog op te lossen.

Groet Pieter

Coördinator BVV Verzorging.

Mei 2017

             

Nr.

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Zo

 

IR

Ina Rook

 

YH

Yme van Halsema

18

PK

YH

3

AD

5

IR

7

 

PK

Peter Koot

 

PH

Pieter v Hengel

19

PK

IB

10

AD

12

PK

14

 

IB

Ivette Bom

 

X

GEEN verzorger

20

PK

YH

17

AD

19

IB

21

 

AD

Andre Driesse

31

Gesloten.

 

21

PK

IB

24

AD

26

YH

28

 

 

   

 

 

 

22

PK

YH

31

   

Avonden:    MA en DO van 19:00 - 21:30

ZA 9 - 17 uur.

       

DI    18:30 - 21:00

     

Juni 2017

             

Nr.

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Zo

             

22

 

AD

2

IR

4

             

23

PK

IB

7

AD

9

ARJAN

11

             

24

PK

YH

14

AD

16

IB

18

             

25

19

20

21

22

23

24

25

             

26

26

27

28

29

30

               

ICE regel en bezoek huisarts.

Beste mensen,

Even twee belangrijke tips, de eerste om je eigen risico van de Zorgverzekeraar  niet onnodig te belasten .Als je met letstel zo de EHBO  van een ziekenhuis binnenlloopt gaat de behandeling meteen te koste van je 'eigen risico' . Via de huisartsenpost, vaak net er naast het ziekenhuis, behoef je dezelfde behandeling niet te betalen. Dus verwijzing via de Huisartsen.

Zet ICE in de contactpersonen van je telefoon! Vaak is het onduidelijk als iemand gewond geraakt is om betrokkenen  (ouders of naasten) te bereiken. Het is handig om dus een contactpersoon vast te stellen onder de titel ICE ( in case of emergency)) Dit is een internationale titel die in de hulpverlening toegepast wordt. Vooral om dit bij kinderen te doen is erg belangrijk!  Dan is ICE1 bijvoorbeeld de moeder en ICE2 de vader, ICE 3 Oma enz. Gewoon doen, altijd handig voor de hulpverleners! 

Groet Pieter. 

Verzorgingsafspraken 2014-2018

Verzorgingsbeleid 2014-2015 en verder…  (overleg bestuur 21 mei 2014)

Kort geleden heb ik, als Coördinator verzorging BVV,  tezamen met bestuursleden een uitgebreid gesprek gehad over de verzorging in de toekomst.  Het ‘oude’ beleid werd toen vastgesteld door Vz. Dirk Vermaat en mijzelf.  Ondertussen zijn we dik zeven seizoenen verder en wat leuk, het beleid is eigenlijk niet veranderd, want het meeste gaat gewoon heel erg goed.  Toch denk ik dat het altijd beter kan, al blijft het invullen van de vacatures een ware crime…

Na dit prima gesprek heb ik iedereen die daar omheen werkt en verantwoordelijk is in een organogram weergeven. Ik heb ook beloofd dit met enige tekst te begeleiden om het (zonnodig) nog duidelijker te maken voor alle partijen, maar ook via de coördinatoren in de richting van alle trainers en leiders tot de kleinsten in onze jeugdafdeling. Ondertussen las ik dat het middels notulen ook vast gelegd werd, prima zaak.  

Het beleid verzorging BVV is gericht op de klant (de spelers, leden e.a.) en niet op de organisatie op zichzelf (belang van het kind b.w.v.s.).  Dat moet het uitgangspunt van iedereen zijn!

Organogram Verzorging BVV  (Pagina 1.)

De hoofdverantwoordelijkheid van de verzorgingstak ligt ten alle tijden bij het bestuur van de BVV. Het ‘hoofd technische zaken’ (TC) van het bestuur is verantwoordelijk van de uitvoering hiervan. Direct daaronder of liever ernaast is het ‘hoofd jeugdopleidingen’ (TCJ) - welke niet bij A1 blijft steken, maar ook het 2e, 3e en onder 23 jaar beheerd - en de Coördinator Verzorging BVV (CVZ-jeugd) Ik schrijf er met opzet Jeugd achter, omdat de verzorgers van 1e en 2e direct onder het ‘hoofd technische zaken’ vallen.  Alles daaronder heeft meer de aandacht en daar sluit de coördinator ‘verzorging overeenkomsten’ mee af.  Alle basis materiaal verzorgingsinkopen lopen via de coördinator verzorging. Helaas verdwenen er in die tijd veel verzorgingsgoederen en de eerste acties die Vz. Vermaat en ik toen deden was alle rekeningen van de jaren ervoor scannen op inhoud e.a.     Het was best schokkend wat er onder verzorging viel…en waar goederen gebleven waren.

Nieuw…

Het echte nieuwe in de afspraken is de invulling van een ‘hersteltrainer Jeugd’.  Als coördinator verzorging vind ik het heel belangrijk dat deze een ‘spil’ in het totale web kan functioneren en moet zijn, maar sowieso bij elke verzorger binnen de BVV welkom is en daarmee een goede communicatie kan en dient te onderhouden.  

Verticaal komt deze functie onder de hoofdverzorger en de hersteltrainer van het eerste te vallen.     

De horizontale, verzorgers jeugd en teams > hersteltrainer Jeugd vind ik zeker zo belangrijk en moet ook een wisselwerking / communicatie / gastvrijheid zijn om het voor alle partijen interessant te houden.  Dit vraagt inspanning van iedereen die erbij betrokken is, nogmaals om de cliënten het ‘wij’ gevoel ervaren en niet het ‘wij en zij’. Wat ik ook vind is dat de verzorging van de jeugd misschien (veel) actiever moet zijn tijdens hun uren – hang je kaartje op en bekijk de trainingen, maar contact met (nieuwe) trainers en leiders van de teams.  Vertel wat je precies doet en wat deze mensen van (ons) je mogen verwachten.  Als wij met een gesloten deur in ‘ons hokje’ (2e verz. ruimte) blijven zitten, zal het zeker nooit druk zijn en worden…   Er komt dan bijna vanzelf een communicatie op gang en men leert elkaar nog beter te waarderen.

Wat ook erg prettig is dat de verzorger van het 2e team, op de DO avonden in ruimte 21 aanwezig is en de jeugdverzorgers en stagelopers enorm veel kunnen leren en het is dan ook nog een erg prettige sfeer.  Later komt dan ook de fysio die het 3e pro-deo ondersteunt en is er een hele mooie wisselwerking van kennis, mooi om te aanschouwen.

Wat wel een pittig gesprek onderdeel was het feit dat alle jeugdtrainers het idee hadden dat ze altijd bij de hoofdverzorger(s) binnen konden stappen en dit gebeurde ook zo.  De juiste lijn is zo, dat met name nieuwe / net ontstane blessures, van alle (selectie!) jeugdspelers zich aanmelden bij de jeugdverzorgers die dienst doen in ruimte 21 (oude deel).  Als deze er niet uitkomen of twijfels hebben is de volgende stap naar de hoofdverzorger en blijf er dan ook bij om leerervaring op te doen, te kijken en naar de adviezen te luisteren.

Is de blessure ernstig dan is de hoofdverzorger verantwoordelijk om de (selectie) speler te verwijzen naar onze bestaande contacten en via de huisarts een verwijsbrief te verkrijgen. Na deze fase zal er onder begeleiding getraind worden. Dit gebeurt dan door de jeugdhersteltrainer, gesteund door de hoofdverzorger, de 1e elftal hersteltrainer, maar nogmaals ook in de breedte – met de jeugdverzorgers.

Zo leer je maximaal van elkaar en n elkaar steek je gewoon heel veel technische dingen van elkaar op en daar draait het nu juist om.

Verzorgers worden niet zomaar verzorgers genoemd, maar zijn geneigd alles zelf te doen en voor zichzelf te houden, juist in de ‘samenwerking – communicatie’ ligt de winst en maakt het ook nog eens extra leuk met elkaar. Ik weet zeker dat de klant dit dan ook zo ervaart!

Als de jeugdverzorgers voortdurend gepasseerd zouden worden leren ze niets bij, komen niet aan verzorger toe en haken uiteindelijk mogelijk af.  Ook dit is binnen onze BVV verzorgingstak onwenselijk, want we willen graag verzorging / EHBO hebben op avonden en alle zaterdagen van 9 – 17 uur, zoals het zo’n mooie club als de BVV (en hoofdbestuur) het graag ziet.  Nogmaals, het komt niet allemaal vanzelf, als iedereen er een berg energie in stopt wordt het nog beter! Daar ligt een hele mooie uitdaging voor alle partijen (en degene die dit proces bewaken!)

Verder invulling…

Op pagina 1 kan je zien welke teams een eigen verzorger of verzorgster hebben, dit zijn de; dames 1, -23 jaar, A1 en B1.

Verder willen we verzorging op de MA en DO avonden van 19 – 21:30 uur en zo mogelijk op de DI avonden en op alle ZA van 9- 17 uur (verzorging – EHBO)  Hiervoor zijn ook alle budgetten vastgesteld en vastgelegd. We kunnen dus weer verder met elkaar en dat is ook prettig, het moet vooral duidelijk zijn voor iedereen. 

De TCJ is verantwoordelijk om de afspraken in de lijn omlaag binnen de trainers en leiders te bewaken tezamen met de CVZ.  Ook dit is inmiddels helder gecommuniceerd met met de bovenbouw jeugd besproken.

Tot slot.

In deze toelichting op de speadsheets (3 pag.) en opmerkingen op pagina 3 heb ik bewust alle namen weg gelaten. Zo blijft het bruikbaar zonder steeds alle mutaties te moeten verwerken.  Op pagina 2 staan de namen die ik zo nodig steeds muteert zodat iedereen kan zien wie die functie dan uitvoert en wat de afkortingen betekenen. 

Rest mij iedereen een fijne toekomst toe te wensen binnen de BVV organisatie. Mochten niet helder zijn, spreek mij erop aan. Uiteindelijk gaat het om de teamprestatie en het belang van ‘het voetbal kind’.

 

@PJvH2014.  Beleidsplan verzorging BVV en implementatie HT-er(s).

Versie  8 juli 2014.

 

Bijlage 3 pagina’s  spreadsheets. (Organogram – Invulling en afkortingen – Hoofdlijnen) 

EHBO informatie BVV

Eerste hulp richtlijnen BVV Verzorging Jeugd.Inhoud:
1.     EHBO algemeen.
2.     Brancards en verbandtrommels.
3.     Koelen en compressie.
4.     EHBO cursussen.
5.     Reanimatie / AED.
6.     Tapebeleid en omgang met medische materialen. 

Eerste hulp in het algemeen.

De BVV tracht op trainingsavonden en de zaterdagen verzorgers aanwezig te hebben om de eerste hulp en kleine blessures adequaat te behandelen en eerste opvang te geven.        

Zeker op de zaterdagen is dit een service naar eigen leden, gasten, maar ook publiek (bijv. onwel worden, mensen die struikelen / vallen o.i.d.)  De BVV heeft buiten de verzorgers bij 1e en 2e een aantal verzorgers bij A1, B1, Dames 1 en een vaste verzorgers algemeen die de zaterdagen en avonden bemensen.

In december 2009 heeft de BVV voor het eerst EHBS avonden verzorgd om de leiders, trainers en andere belangstellende (ouders?) iets bij te brengen over eerste hulp bij sportletsel.  Dit waren volgens de reacties van de deelnemers leerzame avonden. Ook kreeg men meer inzicht in ‘echte’ sportblessures zoals de enkel, de knie en andere interessante zaken van het menselijk lichaam. 

Dit voorjaar (2010) hopen we reanimatie avonden te verzorgen. De BVV heeft ruim twee jaar een AED achter de bar in de kantine en een ‘looppad’ (bewegwijzering) daar heen, zodat ook de gasten de AED kunnen vinden en gebruiken.  Gelukkig hebben we de AED nog niet echt nodig gehad.
Waar vind je wat?
Wat ook naar buiten kwam was het feit dat veel leiders en trainers niet de plaatsen weten waar de verbandtrommels staan, de brancards geplaatst zijn en waar (buiten kantooruren!) ijs te vinden is.  Dus…
1.     De verzorger(sters) werken vanuit de 2e verzorgingsruimte die in het oude gedeelte. De coördinatie is in handen van Pieter van Hengel tel: 06.53518611 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
2.     De verzorging via de BVV site is te vinden onder deze link: http://www.bvvbarendrecht.nl/2007/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=14&Itemid=437
3.     Op deze site staan de dagen en tijden van de verzorging vermeld. Op deze wijze kunt u zien of er wel of geen verzorging is en wie er die dag verzorgd. Met name handig voor de damesafdeling van de BVV ivm. de aanwezigheid van twee dames in onze verzorging.
4.     De BVV heeft twee brancards. Een is er te vinden bij de verzorgers (verzorging 2) en de andere staat in de commissiekamer.  Voordat men iemand op een brancard gaat vervoeren moet men zich wel realiseren dat men ter zake deskundig  is en anders op het veld moet wachten tot er deskundigen of een ambulance komt.
5.     Verbandtrommels zijn aanwezig in de commissiekamer en in de ruimte van Co Verbrugge (de kleedkamer beheerders) Deze staat bovenop de , keukenkast, kleur Oranje.      
Gebruik de goederen waar ze voor zijn en niet voor andere doeleinden dan de EHBO.
6.     Om te koelen IJS beschikbaar bij de verzorgers en bij de kleedkamerbeheerders.  Natuurlijk adviseren we dat alle ‘topsporters’ (lees jeugdleden) ook thuis ‘coldpacks’ in hun vriezer thuis liggen om thuis 3 tot 4 keer per dag te koelen.  Zolang  je geblesseerd ben kan je blijven koelen, dus niet alleen de eerste 48 uur.  
Als je met coldpacks werkt moet je ze altijd met een zwachtel op de blessure binden.  Eronder altijd een theedoek om bevriezing te voorkomen. De ‘kou’ in combinatie met ‘druk – compressie’ geeft het gewenste resultaat.  Als het IJS echt koud is kan dit een behoorlijke reactie (pijn, zweten) geven, dit maakt deel uit van het proces en duurt een paar minuten.  Haal het er niet te snel af uit medelijden!!!                                 

Een goed uitgevoerd koelproces versneld het herstel met dagen tot weken!
7.     Voor de BVV jeugdafdeling is ‘tapebeleid’ wat terug te lezen is op de BVV verzorgingssite. Hier staat beschreven waarom jeugdspelers in principe niet getaped worden, zeker niet op trainingen. We leren de spelers en leiders graag hoe je zelf spelers kunt zwachtelen. 
8.     Wat moet een speler nu bij zich hebben in zijn sporttas?-       
1 paar slippers (nooit op blote voeten lopen in kleedkamers en gangen! Vuil, glas, modder etc.), shampoo,  twee (2) zwachtels (ideaalwindsels),   handdoek, schoon ondergoed (dus altijd douchen na het sporten!) schildersplakband om je kousen op te houden (geen sporttape dus!) en wil je het helemaal goed doen, een paar pleisters, vaseline… dus het kan niet zo zijn dat alle zwachtels door de BVV geleverd worden, even te makkelijk gedacht…
Overleg bij een geblesseerde speler?
Wij, als verzorgers, stellen het zeer op prijs als bij een blessure de trainer(s) c.q. leiders mee komen naar de verzorging zodat ze iets op kunnen steken en het advies kunnen meenemen naar een volgende training of wedstrijd.  Ook ouders zijn altijd welkom om met ons mee te kijken hoe ernstig de blessure is en welk advies we de speler(s) meegegeven.
Zo kan je met elkaar voorkomen dat spelers toch trainen als het advies negatief is.  Spelers willen altijd spelen, zeker als ze bang zijn hun plaats in een team kwijt te raken.  In deze samenspraak moet dit voorkomen worden.  Gelukkig blijken de trainers/leiders rond de selectie teams de weg naar de verzorging beter te vinden, hetgeen een goede zaak is.
EHBO en adviezen ontvangen?
Sinds de cursus hebben we een e-mail groep met enthousiaste mensen die op de hoogte willen blijven over tips en zaken rond EHBO en verzorging. Via deze groep versturen we uitnodigingen voor verzorgingsactiviteiten en ‘tips en trucs’. We gaan trachten hierin een wisselwerking te krijgen tussen ‘verzorging’ en ‘begeleiding’. 
U dus…
Wil je graag op de hoogte blijven van verzorging / EHBO items, stuur een email naar Pieter, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan voegen we je toe aan deze groep.
Tapebeleid en omgang met medische materialen.
Binnen de BVV is beleid gemaakt omtrent het tapen van spelers/sters.  In de huidige luxe verwacht iedereen dat de BVV de kosten van de medische behandelingen betaald, maar dit is een totaal verkeerd beeld. 
In geval van EHBO wordt iedereen geholpen en/of verwezen naar meer deskundigen. 
Het tapebeleid kunt u vinden op de site onder verzorging.           
Hier staat  uitgelegd waarom we bepaalde zaken niet doen.  Helaas zie ik steeds opnieuw dat medische materialen voor verkeerde zaken gebruikt worden.  Dit is absoluut uit den boze!  Het is simpelweg te kostbaar.   Leiders en verzorgers worden dringend gevraagd hierop toe te zien en spelers hierop aan te spreken. Ook ‘nee’ durven te zeggen is een kwaliteit, afspraak is afspraak
    

Pieter J. van Hengel
(coördinator verzorging BVV jeugd)Versie 3-2010.

 Digisource

Stersponsors