WIM & WIM: SAMEN WERKEN AAN HET COMMERCIËLE PLAN VOOR DE TOEKOMST

Met de vurig gewenste nieuwbouw in het vooruitzicht, ligt er een grote opgave voor het commerciële team van BVV Barendrecht. In de komende jaren zijn er letterlijk miljoenen nodig om de upgrade van de vereniging mogelijk te maken, naast de sportieve en sociale ambities van de club waar sponsors voor nodig zijn. In de presentatiegids van BVV Barendrecht gingen we in gesprek met bestuurslid Commerciële Zaken Wim Milder en ‘mister commercie’ Wim Vonk.

Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat Wim Milder aan zijn klus als bestuurslid begon bij BVV Barendrecht. “Even daarvoor werd ik gevraagd om het toenmalige bestuur van wat adviezen te voorzien om te moderniseren. Toen er vervolgens een commerciële vacature vrijkwam, volgde het verzoek om zelf in het bestuur plaats te nemen. Daar wilde ik me wel voor inspannen.”

Belangrijkste advies
Wat het belangrijkste advies was? “Vooral om het bestuur minder operationele taken te geven en meer te gaan besturen”, vertelt hij. “Dat kan misschien met een betaalde kracht als verenigingsmanager, die aangestuurd wordt vanuit het bestuur. Nu nemen bestuursleden of vrijwilligers een dag vrij om doordeweeks op de club te zijn om bijvoorbeeld spullen in ontvangst te nemen. Dat lijkt me niet de bedoeling.”

Want grote opgaves zijn er voor het bestuur al meer dan genoeg, zeker op commercieel gebied. “We hebben de Businessclub, het Genootschap, de Stichting. Dat zijn allemaal verschillende commerciële entiteiten binnen dezelfde vereniging. Dat kan voor sponsors en mogelijke sponsors verwarrend zijn en mag dus wel wat eenduidiger. Bovendien is er in de komende tijd heel veel geld nodig voor de gewenste nieuwbouw.”

Vier miljoen
Wim Vonk is één van de mensen die op de achtergrond keihard aan de slag is om dat project van de grond te krijgen. De oud-voorzitter van de Businessclub schetst de situatie: “We krijgen een bijdrage van de gemeente en gaan gebruik maken van landelijke subsidieregelingen. Daar zijn we blij mee, maar dan is er nog altijd vier miljoen te weinig. De huidige begroting van de club is sluitend, maar er blijft geen geld over. Dus is er echt veel te doen.”

Want sluit maar eens een lening af, wanneer je als organisatie geen winst maakt. “Nee, dat gaat natuurlijk niet zomaar”, geeft Vonk toe. “En dus moeten we zorgen dat we in de komende jaren structureel meer inkomsten binnenhalen. We vragen een deel van de sponsors om hun bijdrage in de komende jaren aanzienlijk te vergroten, zodat we het geld wél kunnen lenen.”

De hoop is daarbij deels gevestigd op het eerder genoemde Genootschap van BVV Barendrecht, een groep van ongeveer 30 vermogende ondernemers die de vereniging een warm hart toedragen. “Het bestuur kan een specifiek verzoek bij ze indienen voor een extra bijdrage”, legt Wim Milder uit. “Tijdens de energiecrisis hebben we daardoor bijvoorbeeld zonnepanelen aan kunnen schaffen.”

Passende tegenprestatie
In welke vorm de sponsoring ook plaatsvindt, er wordt altijd gezocht naar een passende tegenprestatie. “In het verenigingsleven wordt natuurlijk veel gegund, daar moet je eerlijk in zijn”, zegt erelid Wim Vonk. “Maar je probeert met elkaar wel een sfeer te creëren waarin het voor ondernemers ook gemakkelijker wordt om elkaar zakelijk beter te leren kennen en business te genereren.”

Toni Kohrt van BMW Dubbelsteyn (links) met bestuurslid commerciële zaken Wim Milder (rechts)

Dat gebeurt bijvoorbeeld met een goede ontvangst met een hapje en een drankje rondom wedstrijden, maar ook met bijzondere activiteiten voor de sponsors. Wim Vonk: “Je ziet dat veel clubs moeite hebben om mensen op de been te krijgen voor sponsorbijeenkomsten. Wij zijn er daarom iets minder gaan organiseren en concentreren ons op de succesvolle events.”

Het Businessclub-toernooi is zo’n succesnummer, evenals de jaarlijkse golfdag voor sponsors. “Maar we zijn ook niet bang om soms wat nieuws te proberen”, vult Milder aan. “Tijdens het EK hebben we een haringparty georganiseerd, waar we toch 250 kaarten voor hebben verkocht. Dan heb je met elkaar een mooie avond en levert het ook echt iets op voor de clubkas.”

Tweede Divisie
Is de promotie naar de Tweede Divisie niet het gewenste kip met de gouden eieren? “Nee, dan moet ik de mensen teleurstellen”, lacht Wim Vonk. “Er zal wel weer wat meer publiek naar de wedstrijden komen, dat levert natuurlijk meer belangstelling en aandacht op. Maar we worden niet platgebeld door extra sponsoren. Daar moeten we het als club toch wel van hebben om onze sportieve en sociale ambities waar te kunnen maken.”

En dus blijven de mannen hard aan de slag. “Met een heel team van mensen, hè?”, haast Wim Vonk zich te zeggen. “En met ruimte voor vernieuwing en goede ideeën”, vult Wim Milder aan. “Er kunnen op commercieel gebied nog veel dingen beter, maar er is ook genoeg om trots op te zijn. Zeker wanneer we er uiteindelijk in slagen om die nieuwbouw te realiseren met elkaar.”

Foto boven: In het voorjaar kreeg de Businessclub “Rotterdamse les” van de bekende Rijnmonder Roel Pot. Het was een initiatief van Young Connect, de jonge netwerkclub die vorig jaar is opgezet met steun van de Businessclub van de BVV.