SAMEN STERK: BVV BARENDRECHT BETREKT TEAMS BIJ CLUBTAKEN

Net als vele andere sportverenigingen kent BVV Barendrecht de uitdaging dat het lastig is om voldoende vrijwilligers te vinden voor alle taken binnen de club. Miriam Twilt-Mendonça stelde een plan van aanpak op, waarin alle teams binnen de club één tot twee keer per seizoen een actieve bijdrage leveren. Vorig jaar beleefde het systeem zijn vuurdoop. “Vrijwilligersbeleid is meer dan alleen zorgen dat er voldoende mensen achter de bar staan”, zegt ze in de presentatiegids van de club.

Miriam is zelf al jarenlang actief als vrijwilligster binnen BVV Barendrecht. “Ik heb eerst in de kantine geholpen. Sinds enkele jaren ben ik meer achter de schermen bezig met het coördineren van het vrijwilligerswerk”, stelt zij zichzelf voor. “Je bent in beweging, leert veel mensen kennen en ik vind het belangrijk om iets terug te doen voor de club”, somt zij haar beweegredenen op. Hoewel die uitgangspunten volgens haar voor veel mensen herkenbaar zijn, merkt ze dat het in de praktijk lastig is om voldoende vrijwilligers te vinden voor de club.

Stokje overdragen
“Je ziet bovendien dat binnen de club inmiddels een groot gedeelte van de vrijwilligers boven de 70 jaar is. Zij kunnen dat natuurlijk niet eeuwig blijven doen en enkele hebben logischerwijs al aangegeven het stokje graag een keer over te dragen”, analyseert Miriam. “Je ziet alleen ook dat mensen er minder voor open staan om vaste vrijwilliger te worden. Dit is overigens een breder maatschappelijk probleem. Ik ben ook op bezoek geweest bij andere sportverenigingen en allemaal hebben ze moeite om nieuwe aanwas te vinden.”

Miriam zoekt voor de club daarom naar andere oplossingen, waarbij een beroep op de leden wordt gedaan. “We kunnen niet anders dan iets meer vragen van de leden en de ouders van jeugdleden. De consequentie is anders dat bijvoorbeeld het rolluik van de kantine dicht blijft en je geen patatje meer kunt kopen. Dat willen we als club echt voorkomen”, legt zij uit.

Vrijwilligerstaken rouleren
Om die reden zijn vorig seizoen alle teams en de ouders van de jeugdteams gevraagd om een bijdrage te leveren aan de bezetting van de kantine. “In de praktijk moest ieder team één of twee keer in het seizoen een paar mensen leveren voor een bardienst”, legt Miriam uit. De reacties waren positief, al kwam er ook een duidelijk verbeterpunt naar voren. “De meesten vonden de hoeveelheid werk reuze meevallen en ook hartstikke leuk om te doen. Wel is ons duidelijk geworden dat we verder vooruit moeten plannen. Nu kregen teams pas enkele weken van tevoren te horen dat ze aan de beurt waren en dat was eigenlijk te laat”, blikt Miriam terug. “We willen dit ook meer gaan digitaliseren en bijvoorbeeld een app ontwikkelen om dit beter te kunnen organiseren.”

Gezien de positieve ervaringen, zullen de teams komend seizoen opnieuw ingedeeld worden voor een aantal vrijwilligerstaken. “Het zal toch de toekomst zijn dat we meer vrijwilligerstaken gaan rouleren, dan dat we proberen een taak bij één persoon onder te brengen”, kijkt Miriam verder vooruit. “Vele handen maken immers licht werk!”