ACERBIS-DISTRIBUTEUR BURNS DEINUM: “BARENDRECHT IS EEN VOORBEELDCLUB”

Met Acerbis prijkt er dit seizoen een nieuw logo op de clubkleding van BVV Barendrecht. Het Italiaanse merk is een gevestigde naam in de motorsport, maar ook in andere sporten is het label in opkomst. Harderwijker Burns Deinum is de exclusieve distributeur met zijn bedrijf The Sports & Leisure Company, en sloot dit voorjaar een contract met BVV Barendrecht. In de presentatiegids van de club vertelt hij hoe dat tot stand kwam.

Zomervakantie zat er niet in voor Burns Deinum. “In deze business moeten we nu ons geld verdienen”, weet de 57-jarige ondernemer. Bovendien wil hij een vlekkeloze entree maken bij BVV Barendrecht. “Een hele club in één keer in het nieuw steken is voor ons ook spannend”, bekent hij. De eerste tenues waren er al bij de oefenwedstrijden van het vlaggenschip. “Er waren wel wat telefoontjes naar Italië voor nodig om dat te regelen. Maar het gaat op tijd lukken, ook voor alle jeugdteams.”

Keukentafel
De Italiaanse stad Albino, in de provincie Bergamo, is de thuisbasis van Acerbis. Het merk is vooral bekend om de productie van motorfietsaccessoires en is opgericht door Franco Acerbis, een icoon in de motorsport. Acerbis breidde zijn activiteiten de afgelopen decennia uit naar meerdere sporten, wat Burns via een goede vriend ter ore kwam. “Mijn vrouw had al een eigen zaak in bedrijfskleding, dit was een passende uitbreiding. We begonnen vanaf onze keukentafel.”

De kans kwam op een moment dat de rol van Burns als commercieel directeur bij Panasonic Nederland veranderde. Hij besloot zich volledig op het nieuwe avontuur te storten. De eerste klant? “VVOG natuurlijk!”, roept Burns. Al vanaf zijn zesde voetbalt hij, eerst bij BAS in Biddinghuizen en rond zijn 30e bij VVOG. Daar speelt hij nog altijd in een vriendenteam. “Ik zat in de sponsorcommissie waar net een kledingtraject speelde. Op 1 mei 2011 zijn we met Acerbis begonnen bij VVOG.”

Hard werken
Er volgden meer clubs. Eredivisionist Heracles Almelo is het pronkstuk in de voetballerij en andere topamateurs als IJsselmeervogels en Rijnvogels gebruiken het kledingmerk. Maar het is hard werken om een nieuw merk in de markt te zetten, ervaarde Burns: “Misschien was ik een beetje overmoedig. Bij Panasonic had ik 200 man aan de gang. Dan moet het niet zo moeilijk zijn om een paar voetbalshirtjes te verkopen, toch? Maar dat valt niet mee! We hebben een goed product, mooie designs, Italiaans. Maar clubs kiezen snel voor bestaande merken.”

De keukentafel is inmiddels verruild voor een mooi bedrijfspand in – uiteraard – Harderwijk, waar de bedrijfskledingtak en de sportactiviteiten samen zijn gehuisvest. Nog altijd gooit Burns met zijn team zijn hele ziel en zaligheid in de verdere verspreiding van Acerbis door Nederland. “Het duurt even om ons plekje te veroveren. We zijn nog een kleine speler, maar wel eentje met hele trouwe klanten.”

Uithangbord
Met BVV Barendrecht krijgt Acerbis ook in de regio Rijnmond voet aan de grond. “Ik ken de club goed, we hebben met VVOG in dezelfde competitie gezeten. BVV Barendrecht past bij ons, vanwege de landelijke bekendheid, de gezelligheid en het voorbeeldkarakter. Het is voor ons echt een uithangbord in de regio Rijnmond. Het is een club waar we graag mee geassocieerd worden.”

Burns Deinum (links) en BVV-voorzitter Frank van Beuningen (rechts) bezegelen de overeenkomst.