GENOOTSCHAP BVV: ONDERNEMERSNETWERK MET HART VOOR DE BVV

Het Genootschap BVV blijft groeien en heeft een steeds grotere waarde voor de club.
Mede dankzij een aanzienlijke bijdrage van het Genootschap BVV plaatste BVV Barendrecht afgelopen zomer bijvoorbeeld 68 zonnepanelen op het dak van de tribune. Medeoprichter Ronald Janssen vertelt in de presentatiegids 2023/2024 over het netwerk dat hart heeft voor de voetbalvereniging.

Meer dan 35 leden, zeiden de oprichters een paar jaar geleden tegen elkaar, moet het niet worden. Zo’n vaart zal het ook wel niet lopen, dachten ze bovendien. Om je aan te sluiten bij het selecte gezelschap ondernemers die de BVV steunen, betaal je immers jaarlijks vijfduizend euro. Maar een paar jaar later is dat aantal van 35 bijna bereikt. “Dat maximum is niet voor niets”, zegt Ronald Janssen, eigenaar van BVV-sponsor BEST Trucks en één van de oprichters van het Genootshap BVV. “Het moet exclusief blijven. Dan werkt het, dan heeft het echte meerwaarde. En dat heeft het. Voor iedereen.”

Grootste sponsor
Allereerst natuurlijk voor de vereniging, want die profiteert flink van het netwerk dat naast de ‘gewone’ Businessclub van BVV Barendrecht bestaat. Van de vijfduizend euro die de leden jaarlijks
overmaken, gaat vierduizend naar de club (de rest naar de activiteiten, waarover later meer). Bijna anderhalve ton per jaar dus, en dat terwijl veel Genootschap-leden ook op andere manieren nog sponsor zijn van de club.

“In feite zijn we de grootste sponsor van de club geworden”, zegt Janssen. “En dat is maar goed ook. Het risico is dat je als vereniging teveel op de bijdrages van één sponsor leunt. Maar als zo’n sponsor stopt, heb je dan wel een serieus probleem. Dat heb je met het Genootschap BVV niet. Als een lid vertrekt, staan er meteen nieuwe op.”

Grote meerwaarde
Dat zijn in de meeste – maar niet alle – gevallen mensen met een BVV-hart. Soms zijn het ondernemers die toevallig over het netwerk horen, en besluiten daar bij te willen horen. Want de leden zien ook voor zichzelf een grote meerwaarde van het netwerk. Vier keer per jaar is er een ‘kwalitatief goede bijeenkomst’, zoals Janssen het noemt. Dat kan een bezoek aan een bedrijf van een Genootschap-lid zijn, een uitgebreide goede lunch, maar één keer per jaar is dat ook een trip in het buitenland. En dan hebben we het niet over een weekendje Center Parcs.

Vorig jaar gingen de leden zes dagen naar Israël. Janssen: “Een waanzinnige trip. We hebben het hele land gezien, naar de Golanhoogte, de Dode Zee, Jeruzalem… En volgend jaar gaan we naar Marrakesh. Steden bezoeken, de woestijn in. Het is een avontuur, een prachtige trip. En je groeit in zo’n trip echt naar elkaar toe. Heel gaaf.”

Expertise gebruiken
Natuurlijk hebben de leden daar ook zakelijk iets aan. Ze weten elkaar steeds vaker te vinden. Maar, zegt Janssen, ze hopen andersom ook dat de BVV hen vaker weet te vinden. “En dan heb ik het niet eens alleen over het zakelijke. Ik denk wel eens: gebruik ons ook inhoudelijk! Er zit veel expertise bij ons, op allerlei gebieden. Wij gaan echt niet vertellen wie de trainer moet opstellen, ieder z’n expertise. Maar als het om de nieuwbouw van het complex gaat, zou ik denken: neem ons mee, gebruik onze kennis. Die is er volop. Ik hoop dat we elkaar daarin gaan vinden, want die nieuwbouw is nodig. Er moet iets gebeuren.”