TSUBAKI: INTERNATIONALE SPELER MET LOKAAL HART
Sinds 2021 is Tsubaki hoofdsponsor van BVV Barendrecht. De internationale marktleider op het gebied van industriële kettingen en aandrijfcomponenten voor auto’s toont hiermee haar sociale gezicht. Directeur Frank Rosmolen vertelt in de presentatiegids 2023/2024: “We willen als bedrijf graag lokaal iets teruggeven. Dan is sponsoring van een grote vereniging daar een mooi voorbeeld van.”
Als geboren en getogen Barendrechter vindt Frank Rosmolen (65) het natuurlijk mooi om in zijn eigen gemeente een steentje bij te dragen. Als voetballer schopte hij het zelf tot het tweede elftal van BVV Barendrecht en trapte hij ook jarenlang op wat lager niveau een balletje. “BVV Barendrecht is zo’n mooie club”, zegt hij gemeend. “Voor mannen, vrouwen, kinderen en G-voetballers; de vereniging heeft een belangrijke sociale functie in het dorp. Dat is niet te onderschatten.”
Rondje supermarkt
De keuze voor sponsoring is dus te begrijpen, maar wat doet het bedrijf Tsubaki nu eigenlijk precies? “Gooi in de supermarkt tien artikelen in je karretje en je hebt grote kans dat ze alle tien tijdens het productieproces een industriële ketting tegen zijn gekomen”, legt Rosmolen uit. “Denk aan groente (landbouw), brood (meel), de krant (transport) en gesealde plakjes ham (inpakken). Ook allerlei verschillende tubes, blikjes of flessen zijn langs productieprocessen gegaan waar onze Tsubaki-kettingen voor worden gebruikt.”
Hij ondersteunt het met een anekdote uit zijn begintijd als verkoper. “Mijn leidinggevende zei toen altijd: als er een schoorsteen op het pand zit, dan gebruiken ze kettingen. Om maar aan te geven dat ons product in vrijwel elk productie- of distributieproces terugkomt. Ook al snap ik dat de buitenstaander daar absoluut geen weet van heeft. Aandrijfsystemen van auto’s en motoren zijn wat bekender, ook die produceren we grootschalig. Ongeveer één op de drie auto’s rijdt wereldwijd met onze aandrijving.”
De sponsoring bij BVV Barendrecht is niet direct gericht op de verkoop van producten. “Nee, wij verkopen eigenlijk vrijwel alles via onze vaste distributeurs”, verduidelijkt de directeur. “Het is natuurlijk wel goed voor onze naamsbekendheid. Barendrecht is een landelijk bekende gemeente en de voetbalclub staat goed aangeschreven. Dat straalt vanzelfsprekend ook op ons af.”
Koning Kettingen
Om een indruk te geven van de maatschappelijke carrière van Frank Rosmolen, gaan we terug naar het jaar 1960. “Mijn vader werkte in die periode al als directeur bij de firma Koning in Rotterdam, een toonaangevend bedrijf in aandrijftechniek. Vanwege de opkomst van Japanse merken in de auto-, motor- en elektronica-industrie, besloot hij om een duur vliegticket naar Japan te kopen. Hij trok er een maand voor uit en sloot kort daarna een exclusief Europees dealership af met Tsubaki. Dat heeft veel veranderd voor het bedrijf, waar ik later zelf ben gaan werken.”
Rosmolen zelf groeit door deze innige samenwerking al van jongs af aan op met Aziatische invloeden om zich heen. “Toen ik zes was, kwamen er al Japanners bij ons thuis over de vloer. Dat was toen een hele bezienswaardigheid, kan ik je zeggen. Doordat mijn vader intensief samenwerkte met het Japanse hoofdkantoor en ik ook in het bedrijf kwam, ben ik opgegroeid met deze cultuur. Ik kan daar goed in functioneren.”
Dat is wel nodig ook, want midden jaren ’90 komt Koning Aandrijftechniek officieel in Aziatische handen en verandert ook de bedrijfsnaam in Tsubaki. Niet veel later wordt Rosmolen benoemd tot directeur van een dochteronderneming van het bedrijf om in 2002 te promoveren tot Directeur Verkoop voor heel Europa. In 2013 is hij vervolgens benoemd tot CEO van Tsubaki Europe Group.
Indrukwekkende cijfers
De directeur zelf werkt vanuit het Europese hoofdkantoor in Dordrecht. “Naast de diverse Europese vestigingen hebben wij fabrieken in Engeland en Tsjechië en hier in Dordrecht vindt een groot deel van de assemblage plaats. Er komen dan standaard ketting onderdelen binnen, die klantspecifiek worden samengesteld en geassembleerd. En dat gaat heel succesvol.”
Wat heet, de cijfers van Tsubaki zijn ronduit indrukwekkend te noemen. Wereldwijd scoort het beursgenoteerde bedrijf jaarlijks twee miljard Euro omzet en biedt het werkgelegenheid aan tienduizend werknemers. Ongeveer 1.200 daarvan werken in Europa, goed voor zo’n 250 miljoen omzet per jaar inclusief de dochtermaatschappijen. “We zijn wereldwijd de absolute marktleider, dat is natuurlijk iets om trots op te zijn”, zegt hij.
Voetballiefhebber
Ook van voetbal kan Rosmolen dus genieten, hij is dan ook met enige regelmaat op De Bongerd te vinden. “Ik ken veel mensen op de club en voel me ook betrokken, dus natuurlijk kom ik af en toe kijken. Qua sponsoring was de bekerwedstrijd tegen Ajax voor mij het absolute hoogtepunt. Ik heb toen heel veel positieve reacties gehad.”
Ook na de laatste wedstrijd van het afgelopen seizoen kreeg Rosmolen veel berichtjes. BVV Barendrecht bevond zich plotseling in een mediastorm na de opzettelijke nederlaag tegen GVVV om de nacompetitie veilig te stellen. “Eerlijk gezegd was ik best bang voor negatieve reacties, maar dat viel heel erg mee. Veel mensen konden er toch wel begrip voor opbrengen, natuurlijk ook omdat wij als sponsor volledig buiten die beslissing stonden om te verliezen.”
“Ons bedrijf staat voor ethische waarden, sportiviteit en fair play”, vult de directeur aan. “Deze wedstrijd is heel onhandig en ongelukkig verlopen, maar we zien dat echt als een zaak apart. Het is wat ons betreft absoluut geen reflectie van waar het bestuur en de vereniging in de kern voor staan. We richten de blik dus weer volledig vooruit en hopen dat Barendrecht komend seizoen gewoon opnieuw weer vol voor de promotie gaat.”