BVV JEUGDJOURNAAL: LEEN VOS OVER FACILITAIRE ZAKEN
In het BVV Jeugdjournaal geven trainers, coaches en bestuurders van de jeugdopleiding van de club meer informatie geven over het reilen en zeilen van de ruim 70 (!) jeugdteams van de club. Vandaag vertelt Manager Facilitaire Zaken Leen Vos wat er allemaal bij komt kijken bij het organiseren van materiaal, veldindeling en kleding.
Mijn naam is Leen Vos, getrouwd met Anja en samen hebben we drie zonen. Ik woon al 40 jaar in Barendrecht en ben sinds drie jaar met pensioen, en ben al ruim 19 jaar actief bij BVV Barendrecht. Binnen de BVV ben ik als trainer werkzaam geweest bij de O15 en het derde elftal en laatste vijf jaar betrokken bij de jeugdopleiding van de BVV.
Buiten andere werkzaamheden (technisch jeugdcoördinator boven- en middenbouw en de BVV Shop) ben ik binnen de club ook werkzaam als Manager Facilitair Jeugd. Deze functie is een onderdeel van de KNVB-certificering. Deze rol is een brede functie en gaat eigenlijk door de gehele club heen, vanaf de JO19 bovenbouw tot en met de JO8 onderbouw, de meisjes als mede de Bongerdjes en Champions League.
Vanuit mijn functie zorg ik ervoor dat alle jeugdteams voldoende en goed materiaal – zoals ballen/hoedjes/hesjes etc. – hebben om te kunnen trainen en wedstrijden te spelen. Het seizoen begint om alle lockers & trolleys samen met de werkploeg leeg te halen en ervoor te zorgen dat alle teams (junioren, senioren en meisjes ) de benodigde materialen hebben om te kunnen trainen en voetballen. Een belangrijk punt vind ik hier de ballen. De club spendeert jaarlijks duizenden euro’s aan nieuwe ballen en bijna elk seizoen zijn er een flink aantal verdwenen. Hierbij mogen trainers en spelers best wat beter voor hun materiaal zorgen, wat de club weer in kosten scheelt.
Wat betreft het faciliteren van materiaal is ook het opstellen van de veldindeling voor de trainingsavonden een onderdeel van mijn taak. Er wordt een schema tot aan de winterperiode opgesteld omdat er gedurende de winter van de gemeente Barendrecht niet op de grasvelden mag worden getraind, waarna we in het voorjaar weer een nieuw schema opstellen met daarin weer de grasvelden verwerkt. Dit betekent dat de teams die op het kunstgras trainen moeten inschuiven. Daarbij houden we ook de opkomst per groep in de gaten, aangezien we bij een mindere opkomst veldruimte over hebben. Het schema wordt in nauw overleg met de Technische Commissie, trainers en coördinatoren samengesteld.
Een ander onderdeel is de kleding. Als club zijn we samen met de trainers en coördinatoren altijd op zoek naar mogelijke sponsoren om teams er netjes bij te laten lopen, voorzien van het logo van de betreffende sponsor. Dit seizoen zien we dat met name dat ouders het leuk vinden om in delen een team te sponsoren; de ene ouder doet trainingspakken, een andere oude tassen en weer een ander de regenjacks. Een ander aspect van ons kleding beleid betreft de trainers en coördinatoren. Als club willen wij herkenbaar op het veld zijn, wat betekent dat het grootste deel van onze trainers in zowel de boven- als onderbouw kleding van de club heeft. Als afsluiting van kleding is het leuk om te noemen dat we met de nieuwe jeugdsponsor Dubbelsteyn | De Fonkert maar liefst 63 pupillen- en juniorenteams in een compleet nieuwe outfit voor de komende drie jaar hebben kunnen steken.
Vanuit mijn rol als Manager facilitair moet het voor een ieder duidelijk zijn hoe de lijnen binnen onze jeugdopleiding lopen en iedere trainer eigenlijk probleemloos met zijn team kan gaan trainen. Ik neem bij hen de zorg voor materiaal, veldindeling en kleding weg.